وبلاگ

چند روش ساده اما کاربردی برای تمیز کردن طلا های خود

 طلا به عنوان یکی از قیمتی‌ترین و جذاب‌ترین زیورآلات در جواهرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نظر داشته باشید طلا به مرور زمان کثیف و کدر می‌شود و درخشندگی و زیبایی خود را از دست می‌دهد که در این مواقع می‌توانید با روشی ساده اما کاربردی طلای خود را تمیز کنید. 

تمیز کردن طلا

روش های تمیز و براق کردن طلا

با استفاده از روش‌های ساده و کاربردی می‌توانید طلاهای خود را به راحتی و با کمترین هزینه در خانه تمیز کنید و زیبایی و درخشندگی آن‌ها را حفظ کنید. همچنین بهتر است قبل از استفاده از هر روش، از نظافت و سلامت دست‌ها و ابزارها اطمینان حاصل کنید. برخی از روش های خانگی تمیز کردن طلا عبارت‌اند از:

تمیز کردن طلا با سرکه

سرکه یکی از مواد طبیعی و قابل اعتماد برای تمیز کردن طلا است. برای استفاده از این روش، یکی دو قاشق غذاخوری سرکه را در یک ظرف جداگانه با آب مخلوط کنید. سپس طلا را در این محلول قرار داده و با یک مسواک نرم تمیز کنید. سپس طلا را با آب گرم شستشو دهید و با دستمال نرم خشک نمایید.

تمیز کردن طلا با  محلول صابون ملایم

یکی از روش‌های ساده و موثر برای تمیز کردن طلا، استفاده از محلول صابون ملایم است. برای این کار، یک ظرف را پر از آب گرم کرده و چند قطره صابون ملایم به آن اضافه کنید. سپس طلا را در این محلول قرار داده و با یک مسواک نرم و تمیز، به آرامی آن را تمیز کنید. پس از تمیز شدن، طلا را با آب گرم شستشو دهید و با دستمال نرم خشک کنید.

تمیز کردن طلا با محلول آب اکسیژنه

آب اکسیژنه یکی از مواد شیمیایی است که به طور گسترده در تمیز کردن طلا استفاده می‌شود. برای استفاده از این محلول، مقداری آب اکسیژنه را در یک ظرف جداگانه با آب مخلوط کنید. سپس طلا را در این محلول قرار داده و به آرامی با یک مسواک نرم تمیز کنید. سپس طلا را با آب گرم شستشو داده و با دستمال نرم خشک کنید.

تمیز کردن با محلول جوش شیرین 

یکی دیگر از موادی که مقرون به صرفه است و می‌توانید برای تمیز شدن طلا استفاده کنید، استفاده از محلول جوش شیرین است. برای استفاده از این روش باید مقداری جوش شیرین را در آب جوش ریخته و طلا را داخل آن قرار دهید. سپس بعد از ۲۵ دقیقه طلا را با انبر یا چنگال از آب جوش خارج کرده و با آب سرد و مسواک تمیز کنید.

تمیز کردن طلا با محلول

هر چند وقت یکبار طلا را تمیز کنیم؟

طلا یکی از جواهرات زینتی است که نسبت به نقره کمتر کدر می‌شود. اما به هر حال کدر شدن طلا و جواهرات بستگی به میزان استفاده از آن‌ها دارد. 

به هر حال طلایی که دارای عیار کمتر است، غلظت بالاتری از آلیاژ دارد و اگر در معرض بیش از اندازه کلر یا مواد شیمیایی قرار بگیرد، کدر می‌شود. اگر سطح طلای شما کدر شده است، باید ماهی یکبار آن را تمیز کنید.

نحوه حفظ و نگهداری از طلا و جواهرات

برای حفظ و نگهداری از طلا و جواهرات، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1. جواهرات طلا را از سایر جواهرات جدا نگه دارید تا خطر خراشیدگی و آسیب دیدگی کاهش یابد.
  2. جلوگیری از تماس با مواد شیمیایی: از قرار دادن طلا و جواهرات در تماس با مواد شیمیایی مانند عطر، لوسیون، آب دریا، خاک و مواد شوینده خودداری کنید. این مواد می‌توانند به طلا آسیب برسانند.
  3. استفاده در زمان‌های مناسب: در زمان‌های خاص مانند تمرینات ورزشی، شنا، کارهای خانگی سنگین و آرایش، طلا و جواهرات را استفاده نکنید. این کار می‌تواند خطر خراشیدگی یا از دست دادن آنها را کاهش دهد.
  4. تمیز کردن منظم: طلا و جواهرات را به طور منظم تمیز کنید تا زیبایی و درخشندگی آنها حفظ شود. استفاده از محلول‌های شستشو، آب و صابون ملایم یا محلول آمونیاک و آب می‌تواند موثر باشد.
  5. نگهداری در جعبه: طلا و جواهرات را در جعبه مناسب نگهداری کنید تا از خطر خراشیدگی، گم شدن و آسیب دیدگی محافظت شوند.
  6. بازدید منظم از جواهرات: به طور دوره‌ای جواهرات خود را بررسی کنید تا از وجود هر گونه خراش، مفقودی یا مشکل دیگر مطلع شوید. در صورت لزوم، به یک جواهرات کار مراجعه کنید تا مشکلات را تعمیر کند.

با رعایت این نکات، می‌توانید طلا و جواهرات خود را به خوبی حفظ کنید و از زیبایی آنها لذت ببرید.

نحوه تمیز کردن طلایی که سنگ قیمتی دارد

اگر قصد تمیز کردن طلایی را دارید که داراب سنگ قیمتی است، توجه داشته باشید که نباید این جواهرات را در آب غوطه‌ور کنید، همچنین استفاده از مسواک نیز برای ممکن است باعث کنده شدن سنگ شود؛ بنابراین برای تمیز شدن طلا با سنگ‌های قیمتی باید آنها را با پارچه‌ای آغشته به آب و صابون شستشو دهید و سپس آن را پاک کنید. 

بعلاوه استفاده از آب جوش نیز برای طلا با سنگ‌های قیمتی اصلا توصیه نمی‌شود، زیرا آب جوش باعث از بین رفتن سنگ می‌شود. 

طلایی که سنگ قیمتی دارد

چند نکات کلیدی برای شستن طلا 

در شستن و تمیز کردن طلا و جواهرات هرگز از مواد سفید کننده استفاده نکید، زیرا این مواد به طلا و سنگ‌های قیمتی آن آسیب وارد می‌کند.

همچنین سعی کنید از محلول‌های مخصوص شستشوی طلا استفاده کنید تا آسیب کمتری به طلا وارد شود. 

از دیگر نکات حائز اهمیت که در شستن و تمیز کردن طلا باید به آن توجه کنید، استفاده از مسواک نرم است، زیرا استفاده از مسواک‌های زبر باعث خراشیدگی و آسیب به طلا می‌شود.

چرا طلا سیاه و کدر می شود؟

طلا ممکن است به دلیل تماس با هوا و اکسیژن اکسیده شود. این اکسیداسیون می تواند باعث تیرگی و سیاه شدن سطح طلا شود. 

طلا و جواهرات ممکن است به طور طبیعی آلوده شوند و ذرات و آلودگی‌ها روی سطح آنها جمع شوند. این مواد ممکن است باعث کدری و سیاه شدن طلا شوند. 

برای جلوگیری از سیاه شدن و کدر شدن طلا و جواهرات، توصیه می‌شود آنها را به طور مرتب تمیز کنید، از تماس با مواد شیمیایی و آلودگی پرهیز کنید و آنها را در محیط مناسب نگهداری کنید.

کدر و سیاه شدن طلا

در مورد روش های تمیز کردن طلا بیشتر بدانید

تمیز کردن طلا و جواهرات به منظور حفظ زیبایی و درخشندگی آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. روش‌های ساده و کاربردی می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند تا با هزینه اندک درخشندگی طلا و جواهرات خود را دوچندان کنید. علاوه بر این نگهداری صحیح و جداگانه از طلا و جواهرات نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. با رعایت این روش‌ها و نکات می‌توانید طلا و جواهرات خود را به خوبی حفظ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *