وبلاگ

چگونه به راحتی طلای اصل از غیر اصل را تشخیص دهیم؟

تشخیص طلای اصل از غیر اصل اهمیت بسیاری در خرید و فروش طلا دارد. در بازار طلا، کلاهبرداران معمولا از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند تا طلای تقلبی را در نظر مشتریان اصلی جلوه دهند؛ بنابراین، تشخیص اصلی از غیراصل به شما کمک می‌کند تا از خرید طلا تقلبی جلوگیری کنید و پول خود را هدر ندهید. تشخیص طلای واقعی از تقلبی ممکن است در بعضی موارد کار سختی باشد، اما با استفاده از تکنیک‌های ساده که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم، می‌توانید طلا اصل را از غیراصل تشخیص دهید.

 

تشخیص طلای اصل از غیراصل

سرکه روشی برای تشخیص طلای اصل

استفاده از سرکه یک روش آسان برای تشخیص اصل یا غیر اصل بودن طلا است. برای این کار باید طلا را درون سرکه قرار دهید و منتظر شوید تا پس از گذشت 30 ثانیه تغییر رنگ دهد. باید توجه داشت که سرکه می‌تواند به آبکاری طلای قلابی آسیب برساند و اگر طلا تقلبی باشد، به رنگ سیاه در می‌آید؛ همچنین هر دو نوع سرکه انگور و سیب به طلای غیراصل واکنش مشابهی نشان می‌دهند و با آن می‌توانید بدل را از اصل تشخیص دهید.

گوش کردن به صدای طلا

راه‌کار دیگر برای تشخیص طلای اصل از غیراصل، گوش کردن به صدای آن است. با ضربه زدن با یک جسم فلزی به طلا، صدایی شبیه زنگ ایجاد می‌شود. اگر این صدا به طول حدود دو ثانیه ادامه داشته باشد و شبیه به زنگ باشد، به احتمال زیاد طلا اصل است.

بررسی اعداد حک‌شده روی طلا 

یکی از شیوه‌های دیگر، چک کردن اعدادی است که روی جنس حک شده‌اند. بعضی اعداد مثل 500، 999، 375، 958، 750، 585، 916 و 583 نشان‌دهنده اصل بودن جنس هستند، اما باید توجه داشت که برخی از طلاهای قدیمی این کدها را ندارند و برای آنها لازم است از دستگاه‌های تشخیص عیار طلا استفاده کنید. اگر جنس کدهای دیگر را داشته باشد، ممکن است تقلبی و غیراصل باشد.

 

بررسی اعداد حک‌شده روی طلا 

شناخت طلای غیراصل با وایتکس

روش دیگری که برای تشخیص  اصل بودن از غیر اصل میتوانید به کار ببرید، استفاده از وایتکس است. با ریختن وایتکس روی جنس و صبر کردن برای انجام شدن واکنش متوجه اصل بودن طلای خود خواهید شد؛ به این صورت که اگر بخشی از طلا به رنگ قرمز، سبز یا قهوه‌ای تغییر کند، به احتمال زیاد طلا اصل است. توجه کنید که این کار میتواند به طلا آسیب برساند و باعث تغییر رنگ دائمی آن شود.

تماس طلا با پوست بدن 

برای تشخیص اصل یا بدل بودن طلا، آن را بین دستان خود بگیرید و صبر کنید تا دستانتان عرق کند. اگر رنگ پوستتان به سبز یا آبی مایل شود، احتمالا جنس بدلی است، اما اگر تغییر رنگی در پوستتان مشاهده نکردید، به احتمال زیاد طلای شما اصل است.

گاز گرفتن طلا برای تشخیص غیراصل بودن آن

طلای اصل نرم است و به راحتی شکل آن تغییر می‌کند. اگر جنس واقعی را گاز بگیرید، رد دندان شما روی طلا باقی خواهد ماند؛ اگر طلا غیراصل باشد، دندان شما بعد از گاز درد خواهد گرفت.

کاربرد آبلیمو برای تشخیص طلا 

طلا را در یک ظرف مناسب قرار دهید و مقداری آبلیمو به آن اضافه کنید. بعد از گذشت چند دقیقه، اگر جنس تغییر رنگ نداد، نشانه اصل بودن آن است؛ اگر تغییر رنگ در طلا مشاهده کردید، احتمال بدلی بودن آن زیاد است.

آب، راهکاری برای تشخیص طلا

برای استفاده از آب به منظور تشخیص اصالت طلا، می‌توانید قطعه طلا خود را در یک لیوان آب بیندازید. اگر قطعه به ته لیوان آب برود، طلا اصلی است؛ در غیر این صورت، طلا تقلبی باشد؛ نکته دیگر اینکه  اصل طلا  هیچ‌گاه در آب زنگ نمی‌زند.

 

آب، راهکاری برای تشخیص طلا

تشخیص طلا با حرارت

شما می‌توانید قطعه طلا را روی یک قطعه یخ در دمای اتاق قرار دهید. اگر طلا اصل باشد، زمانی که طول می‌کشد تا طلا آب شود بسیار کم است؛ در غیر این صورت، طلا تقلبی است. 

آهنربا وسیله‌ای برای شناخت طلای غیر اصل

آهنربا نیز می‌تواند برای تشخیص اصالت طلا استفاده شود، زیرا طلا به دلیل آرایش الکترونی خود جذب آهنربا نمی‌شود. با این حال، در صورت قرار گرفتن طلا در معرض دستگاه MRI که میدان مغناطیسی بسیار قوی دارد، ممکن است جذب آهنربای آن شود. این روش برای تشخیص اصالت طلا بسیار کاربردی است و بدون هیچگونه آسیبی به طلا تشخیص اصل بودن آن را امکان‌پذیر می‌کند. طلای غیراصل به راحتی می‌تواند جذب آهنربا شود.

 

"آهنربا

توجه به رنگ طلا

رنگ طلا نیز می‌تواند یک عامل مهم در تشخیص اصل بودن طلا باشد. برای این کار، شما باید از یک ذره‌بین قوی استفاده کرده و طلا را در نور بسیار زیاد مشاهده کنید. اگر طلای شما اصل باشد، سطح آن رنگ یکنواختی دارد. در صورتی که قسمت‌هایی از طلا با رنگ پریدگی مشاهده شود، احتمالا طلا تقلبی است؛ همچنین، وجود لکه‌های قرمز و قهوه‌ای در طلا نشان از غیراصل بودن آن می‌دهد.

آمونیاک عاملی برای تشخیص اصالت

آمونیاک نیز می‌تواند برای تشخیص طلا و نقره استفاده شود. آمونیاک توانایی تغییر رنگ تمامی فلزها را به جز پلاتین دارد. اگر قصد دارید طلا سفید یا نقره اصل را تشخیص دهید، اگر اشتباه کرده‌اید، می‌توانید به سراغ آمونیاک بروید. در صورتی که طلا سفید اصل باشد، تغییر رنگی در اثر تماس با آمونیاک نخواهد داشت. توجه داشته باشید که استفاده از آمونیاک فقط برای طلا سفید و نقره مناسب است و برای طلا زرد و سایر سنگ‌های قیمتی ممکن است به خراب شدن ظاهر آنها بیانجامد.

شناخت طلا با اسید نیتریک 

این روش ساده‌تر و قابل دسترس‌تری برای تشخیص طلا در مقایسه با وایتکس است. برای استفاده از این روش، شما باید یک قطره از اسید نیتریک را روی طلا بریزید. اگر طلا اصل باشد، آن به رنگ قرمز یا سبز قهوه‌ای تغییر رنگ می‌دهد و اگر غیر اصل باشد به رنگ سیاه تغییر می‌کند.

ایجاد خراش روی طلا 

شما می‌توانید برای تشخیص اصل یا غیر اصل بودن طلا، توسط یک سکه خراش روی طلا ایجاد کنید. اگر طلا غیراصل باشد، سطح طلا دچار خراش می‌شود. اما اگر اصل باشد، روی سطح طلا هیچ خط یا خشی ایجاد نمی‌شود. طلای خالص بسیار نرم و انعطاف‌پذیر است.

استفاده از سرامیک

شما می‌توانید طلا را روی سطح سرامیکی بکشید. اگر رد سیاهی روی سرامیک باقی بماند، این نشان می‌دهد که طلا غیر اصل است. اگر رد زردی باقی بماند، نشان می‌دهد که طلا اصل است.

 

ستفاده از سرامیک

تشخیص سریع طلای اصل از غیراصل 

تشخیص  اصل از غیراصل به شما کمک می‌کند تا گرفتار کلاهبرداران نشوید و  تقلبی را سریع شناسایی کنید. سعی کنید همیشه از فروشندگان قابل اطمینان خرید کنید. می‌توانید با روش‌های ساده گفته شده در مقاله اصل بودن طلای خود را مشخص کنید یا از یک کارشناس معتبر مشاوره بگیرید تا نتایج قطعی‌تر و قابل اعتمادتری به شما بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *